Eerste kennismaking met Kenia; Nairobi en Eldoret - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josta - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met Kenia; Nairobi en Eldoret - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josta - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met Kenia; Nairobi en Eldoret

Blijf op de hoogte en volg Josta

05 September 2014 | Kenia, Eldoret

BAM! En daar was de cultuurshock! Nou eigenlijk viel dat best mee.

Nadat ik op maandag 1 september door mijn lieve ouders en broertje uit was gezwaaid op Schiphol begon mijn avontuur.
Bij het instappen in het vliegtuig werd iedereen vakkundig naar rechts geleid, maar werd ik verzocht om naar links te gaan alwaar ik uitkwam in de business class! Dat was me toch even goed geregeld: sapje, nog een sapje, krantje erbij, minimaal 1 meter beenruimte, een stoel die in een bed kon veranderen, een driegangenmenu waar je u tegen zegt en of ik daar ook nog een glas champagne bij lustte.

Na de 8 uur durende vlucht kwam ik 's ochtends vroeg aan op het vliegveld van Nairobi. Daar moest ik 12 uur wachten op mijn volgende vlucht naar Eldoret. Gelukkig was er een jongen uit Australie die ook lang moest wachten, maar ik heb letterlijk 12 uur knikkebollend op een stoel gezeten. Na wat vertraging voor mijn vlucht naar Eldoret, kon ik dan om half 8 eindelijk instappen voor het laatste deel van mijn reis. In het vliegtuig zat ik stom toevallig naast de international officer van de Moi University, die zich gelijk omdoopte tot mijn waakhond en persoonlijk begeleider. Zo is hij de hele rit achter mijn taxichauffeur aangereden naar mijn huis om te verzekeren dat deze chauffeur betrouwbaar was en heeft hij mijn nieuwe huisgenootje verzekerd dat ze heel goed op me moest passen.

Bij het nieuwe huis bleek al snel dat we direct gingen verhuizen! Mijn huisgenootje (Susu) woonde in een appartement in Pioneer maar had een heel mooi huis gezien in de wijk Elgon View en had in een impulsieve bui besloten dat we dan maar gelijk gingen verhuizen. Ik kon dus letterlijk direct weer mijn koffers pakken.
Na het hele huis te hebben ingepakt zijn we met een krakkemig busje over mogelijk nog slechtere wegen verhuisd naar ons nieuwe huis. Hier wonen we nu met Susu, Victor (vriend van Susu), ikzelf, 80 kippen en 120 kippeneieren. Oja, dat had ik nog niet verteld: mijn huisgenootje en haar vriend hebben een bedrijfje in het uitbroeden van kippeneieren. Vreemd genoeg wen je er snel aan. Ons huis is ontzettend groot en heeft twee badkamers, drie slaapkamers en een gigantische tuin waar we aardappelen, tomaten, uien en kruiden in verbouwen. Gister ben ik voor het eerst naar het ziekenhuis geweest, maar daar zal ik mijn volgende blog aan wijden, want daar kan ik pagina's mee vullen!

Kwaheri!

Opvallende dingen tot nu toe:
- iedereen neemt zijn telefoon altijd en overal op, ook al ben je midden in een operatie
- de nachtwakers van ons huis beschermen ons met ... pijl en boog
- iedereen schud elkaar de hele dag handen, ook al zie je mensen voor de zesde keer die dag
- de vrouwen kleden zich in mantelpakjes en hakken, de mannen zien er niet uit :P
- ga er vanuit dat als je met mensen iets afspreekt ze hun afspraken niet nakomen, dan valt het altijd mee

  • 05 September 2014 - 15:26

    Marleen:

    Lieve Josta,
    Ik zou je het liefst achternareizen. Zo enthousiast word ik nu al van je verhaal!

  • 05 September 2014 - 16:40

    Marion Parigger:

    vooral die bewaker met pijl en boog stelt mij errug gerust !

  • 05 September 2014 - 16:40

    Angela:

    Hahaha, Josta, wat een heerlijk verhaal!!
    Je zou een eigen column moeten krijgen in een tijdschrift! ;-)

    Klinkt erg leuk & goed allemaal!
    Kun je toevallig ook nog foto's plaatsen hier? Ben wel benieuwd..!

    Veel succes & plezier!
    Geniet van al je ervaringen en ik kijk uit naar je volgende blog.

    Liefs, xx Angela

  • 05 September 2014 - 20:49

    Sabien:

    Lieve josta, flexibiliteit is belangrijk in dat werelddeel. Tot nu toe ben je geslaagd. Wat een ervaringen allemaal en dat al in zo,n korte tijd. Een cultuurshock. Liefs sabien

  • 06 September 2014 - 22:23

    Renske:

    Hoi Josta!
    Wat fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Wel jammer dat de traditie van het blanken appartement verbroken is, maar wie weet wordt deze voortgezet in de veel chillere wijk Elgon View! Geniet van je tijd in Kenia, doe de groetjes aan Victor en Susu van mij en wens ze veel succes met hun bedrijf! Haha geweldig!
    Liefs Renske

  • 09 September 2014 - 19:14

    Ursula:

    Lieve josta,
    Leuk om je eerste indrukken te lezen, ze zijn ook wel groots.
    Humor lijkt me n noodzakelijk eigenschap om hier zo flexibel mogelijk mee om te gaan.
    Gelukkig kom je wat dat betreft uit n rijke familie

  • 17 September 2014 - 15:06

    Manon:

    Hi Josta,

    Wat leuk om je zo even te kunnen volgen. Ontzettend veel plezier en ervaringen daar.

    Liefs Theo en Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Josta

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 9508

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 21 December 2014

Kenia

Landen bezocht: