Hell's Gate en Lake Naivasha - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josta - WaarBenJij.nu Hell's Gate en Lake Naivasha - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josta - WaarBenJij.nu

Hell's Gate en Lake Naivasha

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

02 Oktober 2014 | Kenia, Eldoret

Lieve allemaal,

Weer een blog van mij uit het verre Kenia!
Afgelopen zaterdag ben ik met de groep Amerikanen en een meisje uit Zwitserland naar Hell’s Gate en Lake Naivasha afgereisd. Na een stop in Nakuru, wat een zeer moderne stad is met ook helaas modernere prijzen, kwamen we aan bij ons tentenkamp wat het best omschreven kan worden als Heaven’s Gate. Een tenthuis met een douche zo groot als mijn hele badkamer in Amsterdam en een hemelbed waarin je je een prinses waande. De leukste verrassing was nog wel toen ik ’s avonds mijn bed instapte dat er een warme kruik lag :D! Nadat we bij aankomst verwend waren met verse mangosap en een verfrissend doekje, reden we verder naar Hell’s Gate NP. Dit is het enige NP in Kenia waar je doorheen kan fietsen! Met een krakkemikkige fiets op een krakkemikkig weggetje zijn we door het park gefietst omringd door prachtige bergen, zebra’s, vogels, everzwijnen, gazelle’s en wat nog meer. Na een lunch op de parkeerplaats zijn we door de kloof gaan wandelen met een lokale gids. De rivier hier heeft een pad in de bergen uitgeslepen waar je kan wandelen. Een prachtige plek waar veel bekende films zoals Tomb Raider zijn opgenomen. Na een 2 uur durende wandeltocht zijn we weer teruggefietst naar ons beginpunt vergezeld door een welkome regenbui. Het is in Kenia zo stoffig dat alles vaak onder het stof zit en als je buiten bent geweest je nog twee dagen zwart snot hebt. Na een 5-gangendiner (Kenia is zo slecht nog niet) nog even een drankje gedaan in de lokale bar en heerlijk mijn bed ingedoken met mn warme kruik. De volgende ochtend zijn we Lake Naivasha opgeweest met een bootje. Lake Naivasha is een groot meer waar veel nijlpaarden, flamingo’s en andere vogels hun thuis hebben. Je voelt je op dat moment wel heel nietig als je 2 meter van een nijlpaard afzit en de gids je vertelt dat nijlpaarden de gevaarlijkste dieren zijn. Delen van de film ‘Out of Africa’ zijn opgenomen rondom Lake Naivasha. Na de boottocht zijn we via Nakuru teruggekeerd naar Eldoret.

Vanwege de vele verzoeken iets over het dagelijks leven in Eldoret en deze keer over het eten.

’s Ochtends ontbijten de meeste Kenianen hier met brood, wat lijkt op het brood uit Amerika: klef en zoet. Daar eten ze jam, pindakaas of het liefst allebei op. In het ziekenhuis krijgen we op maandag, woensdag en vrijdag een snack rond 11 uur. Deze bestaat uit mandazi en samosa. Mandazi is een soort oliebol, maar dan veel minder zoet en samosa is bladerdeeg gevuld met gehakt en ui. Voor lunch kun je verschillende dingen eten behalve brood. Zo eten ze veel rijst, chapati’s met bonen of een vleesstoofpot. Ik ga meestal naar een dichtbijgelegen ziekenhuis voor een boerenomelet, want rijst tussen de middag is mij teveel. Verder heb je hier dichtbij veel verschillende stalletjes met vers fruit zoals watermeloen, mango en ananas. Voor 10 cent heb je al een stuk van een ananas, heerlijk! Ook eten veel Kenianen patat tussen de middag. Helaas niet die lekkere krokante, maar van de slappe patat met een berg ketchup en chili. Als avondeten kun je verschillende dingen eten, maar vaak zit er rijst, bonen, ugali en vis/kip bij. Ugali wordt hier heel vaak gegeten en is een soort deegbal die niet echt ergens naar smaakt. Je maakt het door unga met heet water te mixen en je eet het met een vleesstoofpot of vis en sukuma wiki. Dit laatste is een groente die veel Kenianen eten als ze hun loon hebben gekregen. Erg smakelijk bij elkaar! Je eet het mengsel vervolgens door een stukje ugali te nemen en dit te kneden en hiermee een beetje vlees en groente te pakken. Lekker met je handjes dus! Veel ingrediënten worden op de markt gekocht, maar er zijn hier ook grote tot zeeeeeer grote (lees supermarche in Frankrijk formaat of groter) supermarkten die eigenlijk alles hebben. Helaas zijn Europese producten vrij duur en betaal je voor bijvoorbeeld pesto omgerekend zo’n vier en een halve euro. Qua drinken is cola en Fanta hier heel erg populair en wordt er de hele dag door chai gedronken: thee met veel melk en nog meer suiker.

Ik hoop jullie weer iets meer over mijn leven hier te hebben verteld! Verzoeknummers voor volgende blogs kunnen worden ingediend!

Kwaheri!

Liefs

• 11 Oktober 2014 - 18:32

Marjon Van Campen:

HOi Josta,
    Ik had van je moeder dit blogadres gekregen en heb ontzettend geboeid zitten lezen. Wat heb je al veel gezien en meegemaakt. Klinkt ontzettend leuk....op de kakkerlakken bij je computer na dan... Heel veel plezier nog weer verder! grt, Mrjn

• 19 Oktober 2014 - 19:25

Femke Janssen:

Hoi Josta,
    Met veel plezier lezen we je enthousiaste reisverhalen en zeker nu we zelf in Zuidelijk Afrika zijn geweest is het heel herkenbaar. Je kijkt vast uit naar het bezoek van je ouders. Alvast heel veel plezier gewenst en blijf ons op de hoogte houden! Liefs, Femke en Gerard