Kakamega en Masai Mara - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josta - WaarBenJij.nu Kakamega en Masai Mara - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josta - WaarBenJij.nu

Kakamega en Masai Mara

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

23 September 2014 | Kenia, Eldoret

Lieve allemaal,
Een verhaal over mijn reizen van de afgelopen weken!
Zoals jullie in mijn vorige blog hebben kunnen lezen, heb ik een aantal Amerikanen ontmoet die hier op uitwisseling zijn.

Indiana University heeft een vast uitwisselingsprogramma met zowel studenten Geneeskunde als studenten Farmacie. Zij blijven hier dan 8 weken en doen alleen klinisch werk. Nu zijn er 5 farmaciestudenten en 2 geneeskunde studenten waar ik veel mee optrek. Zij wonen in IU-building, een soort van dorp binnen Eldoret. Als je naar IU-campus wil moet je eerst door een grote blauwe poort met bewakers die er goed op letten dat er geen vreemde mensen binnenkomen. Verder staat er gewoon de peanutbutter-jelly sandwich op het menu en maken ze zich op maandag klaar voor Mexican Monday. Als je daar bent, heb je niet het idee dat je in Afrika bent. Ze hebben ook strikte regels: ze mogen niet op een pikipiki en in een matatu reizen en als het donker is, mogen ze het terrein niet meer af. Dan ben ik toch blij dat ik daar niet woon ;).

Vorig weekend ben ik met een groep van in totaal 8 mensen en de chauffeur op pad geweest naar Kakamega forest, een regenwoud in de buurt van Eldoret waar verschillende vogels, apen en vlinders leven. Na een knusse reis (wat wil je met 8 mensen in 1 jeep) van 2 uur kwamen we aan bij werkelijk een oase in het regenwoud: Rondo Retreat Centre, het mag ook zeker retreat heten. Bij aankomst direct de omgeving verkend en toen stonden we voor de keus om de lange of korte wandeling te maken. Zonder twijfel werd het de lange wandeling; een afwisseling van bomen gevuld met apen, hoog gras waarin de vlinders je tegemoet komen vliegen en moerasachtige gebieden. Helaas heet het niet voor niets regenwoud en zijn we de laatste 1,5 uur van de 4 uur natgeregend. Na de wandeling werd er plotseling heel hard gegild door een aantal medewerkers van Rondo: rhinooohooooo! We wisten niet hoe snel we onze schoenen moesten aantrekken en hen achterna hollen. Wat een deceptie toen deze Rhino niet een neushoorn, maar een zeer gevaarlijke slang bleek :P. Na een heerlijk avondmaal en diverse kaartspelen doken we al snel in ons bed om de volgende dag extreem vroeg op te staan voor de Sunrise Walk. In het holst van de nacht opgestaan om de zon op te zien komen op een hoge heuvel in de buurt. Een prachtig uitzicht op de omgeving en de mooiste zonsopgang was onze beloning voor de 2 uur durende wandeling in het donker. Wat kwam die hoofdlamp goed van pas lieve tantes! Na de Sunrise Walk stond er een heerlijk ontbijt voor ons klaar met jus, eieren en pancakes en zijn we daarna huiswaarts gekeerd.

Afgelopen weekend stond Masai Mara op het programma. Nu zeggen ze wel dat Afrika één grote dierentuin is, maar dit is toch wel het mooiste stukje dierentuin. Helaas ligt het niet naast Eldoret en moet je er 8 uur per taxi voor reizen, maar dat hadden we er graag voor over. Met de twee Geneeskunde studenten uit Indiana en twee Geneeskunde studenten van Brown ging ik op pad naar Masai Mara. Na een reis van acht uur waarvan 3 uur over abortusweggetjes kwamen we aan bij ons tentenkamp. Nu denk je vast: tentenkamp? Maar het was niet zomaar een tentenkamp! Een tentenkamp met heerlijke bedden en zelfs een toilet in de tent! Tevens een hek om het tentenkamp zodat er alleen maar hyena’s ’s nachts het kamp binnen kunnen dringen en geen enkel dier kan de tent in. Helaas leerde ik dit laatste pas de dag erna, want de eerste avond ben ik de hele nacht wakker geweest, omdat ik er van overtuigd was dat er een leeuw naast mijn tent stond. Bij aankomst in het tentenkamp moesten we direct haast maken om een Masai dorpje te bezoeken, aangezien er olifanten in de buurt waren. Bij aankomst in het dorpje werden we verwelkomd met een leeuwendans en moesten we direct meedoen met het hoogspringen. Helaas voor de Masai krijgers was een van de studenten meer dan 2 meter lang en won dus met gemak. De Masai krijgers wisten niet wat ze zagen! Leuk feitje: bij de Masai is polygamie heel gewoon en een vrouw is 10 koeien waard. Heb je dus 22 koeien, kan je dus twee vrouwen krijgen, zo simpel werkt het bij de Masai. Na de nodige aankopen voor souvenirs op het lokale marktje (natuurlijk veel te veel betaald, maargoed,ik hou wel een volk in leven :P) keerden we terug naar een tentenkamp voor een ongelofelijk lekker diner. Soep, chapati’s, groenten, vlees, zelfs een dessert was aanwezig! Wat een luxe! De volgende dag weer vroeg opgestaan om van 6.30 tot 18.30 om onze missie te volbrengen: de BIG FIVE aanschouwen. Met onze jeep crossten we van noord naar zuid en van oost naar west door Masai Mara. Masai Mara is 1500 km2 groot en dit gebied strekt zich uit van Kenia tot aan Tanzania. Al snel vonden we de buffels en de olifanten. De leeuwen waren iets langer zoeken, maar gelukkig vonden we de Talek broers, dit zijn drie broers die de leiders zijn van ongeveer 20 leeuwen en leeuwinnen. Even later kreeg onze gids een telefoontje: er was in de buurt een zeldzaam dier te zien. Met volle vaart over de abortusweggetjes (de gids zong ondertussen vrolijk: It’s gonna be a bumpy ride) kwamen we aan bij een eenzame boom midden in het dorre land. En daar zaten toch maar mooi 2! luipaarden in. Onze gids vertelde dat hij maar in ongeveer een kwart van de keren dat hij in Masai Mara is geweest (waarschijnlijk meer dan 500 keer)een luipaard ziet en dat dit de derde keer in zijn leven was dat hij twee luipaarden zag. Helaas hebben we deze keer geen neushoorns gezien en hebben we daarmee maar vier van de vijf gespot, maar dat mocht de pret zeker niet drukken! Wat een geweldige dag! Na weer een heerlijk avondmaal en een kampvuur als afsluiter keerden we de volgende dag moe maar voldaan terug naar Eldoret!

Kwaheri!

PS
Heel erg bedankt allemaal voor de geweldige kadootjes die ik van jullie op mijn afscheidsfeest heb gehad: van compressed deobussen tot handige tassen, van drop tot aan sjaals en van bellenblaas tot schriften en pennen: het komt hier allemaal zeer handig van pas!

• 23 September 2014 - 20:22

Kelly Schouten (weet Je Wel Van De Hema):

Hi Josta!

Leuk om je avonturen te lezen. Leerzaam ook! Geniet er van!

Groetjes!

• 23 September 2014 - 21:20

Hans Maarten:

Lieve dochter,
    Zo ver weg , en toch zo dichtbij. Appen, internetten of blog; het lijkt of je met schoolreisje in Uddel bent.
    Toen we onze reis boekten hadden we niet het idee dat jij overal waar we naar toe gaan in Kenia eerder al gezien zou hebben. Kakamega, Masai Mara, en volgende keer Lake Nakuru.
    Het leuke is wel dat we zo twee keer kunnen genieten.
    Nu vooral door je onwijs leuke verslagen; we genieten er van.
    Hier in Castricum en Zaandam gaat alles goed, mama is vanavond lekker uit eten met Bertie in Amsterdam, en ook in buitenpost Londen gaat alles prima. We krijgen tenminste ronkende berichten van Erik.
    Blijf genieten, neem ook je rust, en tot snel.
    Liefs Taddio

• 23 September 2014 - 23:16

Sabien:

Fijn dat je er zo geniet , ook van het land. Het is niet makkelijk om zo ineens in een totaal andere cultuur te komen, niet alleen in het werk maar ook je vrije tijd. Probeer rustig de problemen tegemoet te zien, in het ziekenhuis en ook in de natuur, je nuchtere kijk op de zaken moeten je helpen. Geniet ervan, liefs sabien

• 24 September 2014 - 09:21

Marleen:

Wat een reis! Geniet ermaar ten volle van. Elke keer als ik weer iets van je lees denk ik: ik wil er ook weer heen!
    liefs Marleen

• 24 September 2014 - 16:52

Liesbeth:

Ha Josta!

Wat neem je ons mee een bijzondere wereld in! Heel erg leuk dat je anderen hebt gevonden met wie je op stap kunt in de weekenden. Zo is het wel een heel geweldige keuzestage :) Wat voor een slang is een Rhino? Heeft die een hoorntje op zijn kop?
    Lex en ik vonden het top dat we net op tijd bij je ouders waren om een Skype-sessie mee te maken. De techniek staat voor niets. Mooi huis waar je woont! Hoe gaat het met de kipjes?

Terwijl ik dit typ zijn je ouders bij Sophie op de thee in haar Haarlemse huis.

Ik blijf lekker je blogs lezen, dus schrijf maar vrolijk door. Ga je ook nog meer foto's plaatsen?

Dikke kus, Liesbeth